Od zera do bohatera w ..10h tygodniowo

Ile godzin tygodniowo ćwiczycie?

 

Otóż okazuje się, że wcale nie trzeba mieć 30 godzinnych tygodni treningowych, żeby móc osiągać dobre rezultaty.  W artykule z zeszłego roku w magazynie Lava ( http://www.lavamagazine-digital.com/lavamagazine/201112?pg=154#pg153 ) Ben Greenfield dowodzi, że przy 10-12 h tygodniowo można również zrobić „niezłe” rezultaty.

 

W ramach doświadczenia, Ben ćwiczył nie więcej niż 10 godzin tygodniowo.  Żeby było ciekawiej, miał 1 lub 2 sesje biegowe tygodniowo, a większość „quality training” na rowerze robił przy użyciu trenażera.  W swój trening wplatał inne zajęcia sportowe, jak tenis lub koszykówka (Ale wszystko w ramach tych 10 godzin!!!). W 2011 skończył Hawaii Kona Ironman w czasie 9:36, a w tym roku był m.in. zwycięzcą Leadman Tri 125 i  najlepszym amatorem w triathlonie na Phuket w Tajlandii (w sumie zajął 11 miejsce, 2 minuty za… Chrisem „Macca” McCormackiem).  Nieźle ?

 

Oczywiście nie powinniśmy mieć złudzeń, że można każdemu zaaplikować 10 h planu treningowego, przeplatanego grą w ping ponga i oczekiwać, że sobie świetnie poradzi na zawodach.

Można natomiast potraktować to jako kolejny argument za znaną, i często zapominaną zasadą, że jakość jest ważniejsza niż ilość.  Ciągle czytam na forach różnego typu, że „zima jest najlepszym okresem na robienie bazy”. Zima jest najlepszym okresem na robienie bazy dla kogoś, kto nie ma bazy, albo jest świeżo po okresie roztrenowania. Jeśli zawodnik ostatni start ma w sierpniu, a od września tłucze trening na niskim HR poprawiając wydolność aerobową, to jest spora szansa, że robiąc to samo w styczniu nie będzie miał wymiernych korzyści. Albo żadnych.  

 

Tematem na innego posta może być to, czy długie wybiegania w ogóle mają sens podczas przygotowań do ironmana. Otóż B.G. nie praktykuje dłuższych wybiegań niż 2 h.  Co działa dobrze na niego, nie musi tak samo działać na innych , ale warto się zastanowić i popróbować co działa właśnie NA NASZ organizm najlepiej.

 

Nie bądźmy niewolnikami jednego systemu albo jednego sposobu myślenia o treningu i sposobie przygotowań.

Howgh:)   

 


                                                                                                      J.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s