Obliczanie poziomu tłuszczu (Body fat percentage) w organizmie.

BFP- Body Fat Percentage, czyli poziom tkanki tłuszczowej w organizmie. Prędzej czy później każdy się tym pojęciem spotyka, nie ważne, czy trenuje zawodowo (i musi BFP kontrolować bardzo uważnie), czy rekreacyjnie (i oprócz coraz lepszych wyników, chce coraz lepiej wyglądać).

Ogólnie przyjmowanym wyznacznikiem na poziomy tkanki tłuszczowej w zależności od wieku jest poniższa tabela..

TkankiTluszczoweFoto ze strony tipsforwomen.pl

…ale oczywiście jak zawodowo ćwiczący 20-30 latek ma BF na poziomie 7% to znaczy tylko tyle, że jest niezły kocur:)

Istnieje kilka różnych sposobów badania poziomu naszej tkanki tłuszczowej:
1. Kalkulatory na stronach – (np. http://fitness.bizcalcs.com/Calculator.asp?Calc=Body-Fat-Navy ). Wprowadzamy kilka danych i voila- dostajemy liczbę z księżyca, która nic nie znaczy:)
2. Wagi z pomiarem tkanki tłuszczowej i monitory pomiaru- są mniej więcej tak samo przydatne jak internetowe kalkulatory. Opieranie się tylko na nich przez trenerów na siłowniach i dietetyków to czysty absurd i marketing dla laików.
3. Szczypce- specjalnymi szczypcami (może być zwykła suwmiarka) łapiemy fałdy skóry na brzuchu, pośladkach czy bicepsie i mierzymy szerokość. Wynik w mm wprowadzamy do kalkulatora (np. http://www.hussmanfitness.org/caliper.htm) i mamy BFP. Z różnych opinii wynika, że jest to posób, o dziwo, w miarę dokładny (2-3% tolerancji).
4. Bod Pod- Wchodzimy do komory a’la ciśnieniowej, która mierzy gęstość naszego ciała i w połączeniu z innymi parametrami. Dokładne i dosyć drogie, a w Polsce, nie wiem czy dostępne. Więcej tutaj ->http://goo.gl/sHG6Up
5. Pomiar w basenie – Gęstość tłuszczu jest mniejsza niż gęstość wody ( w przeciwieństwie do kości i mięśni). Tak więc jeśli zważycie się na lądzie, a potem w wodzie (wypuszczając przy tym całe powietrze z płuc i kompletnie się nie ruszając), powtórzycie to 3 razy i wyciągniecie średnią, to uzyskacie masę tkanki tłuszczowej. Tak, opis jest trudny i tak, w rzeczywistości jest to jeszcze sporo trudniejsze:)
6. Dexa Scanning- Urządzenie (a’la tomograf komputerowy), które robi podwójny skan naszego ciała. Najdokładniejsza metoda jaka jest, ale też najdroższa.
7.

bfpFoto by Nerd Fitness

Patrzymy i oceniamy- może to “zbyt banalne”, ale naprawdę na kontrolowanie naszego BFP na co dzień, wystarczy mieć lustro i trochę samokrytyki:)

by 3xJanusz

———-

1. Na podstawie: http://www.nerdfitness.com/blog/2012/07/02/body-fat-percentage/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s