POMP(k)A! czyli zużycie energii podczas ćwiczen z obciążeniem własnego ciała.

Istnieje przekonanie, że ćwiczenie z ciężarem własnego ciała to w zasadzie nic specjalnego. Jakieś tam pompki, brzuszki, przysiady, wykroki…no podciągniecie się na drążku to już coś. Nie wiem czy Wy kiedyś próbowaliście wykonywać plany treningowe „żeby zrobić 100 pompek za jednym razem”, albo zrobić „50 podciągnieć za jednym razem”. O ile z podciąganiem na drążku nigdy nie miałem problemu, to pompki zawsze były moją piętą achillesową i nie było możliwości, żebym mógł wykonywać  internetowe programy treningowe 1:1 (czyt. Musiałem je rozwlec w czasie, bo były za ciężkie).

Badanie, które ukaże się w lutowym wydaniu Journal of Strength and Conditioning Research (badanie z wydania Journal of Strength and Conditioning, które jeszcze jest niedostępne, więc pewnie dopiero będzie dostępne online w lutym?), może mocno zakręcić w dotychczasowym „laboratoryjnym” postrzeganiu „podstawowych ćwiczeń”.

W badaniu tym, użyto nowej metody obliczania zużycia energii podczas ćwiczenia.

„ Metody których używamy do obliczania wydatku energetycznego podczas ćwiczeń aerobowych znacznie wpływa na jego wyniki” oraz, że „to prowadzi do znacznego niedoszacowania kosztów energetycznych ćwiczeń anaerobowych, obliczając tardycyjnymi metodami”. 

Póki co,  podczas ćwiczeń siłowych, obliczano wydatek energetyczny na podstawie spożycia tlenu w czasie ich wykonywania.  Jak słusznie zauważa Dr. Andro, obliczanie poziomu spożycia tlenu podczas wysiłku w większości beztlenowego…nie do końca się składa.

Metoda zastosowana przez Vezina, Jesse W., et al. oblicza natomiast spożycie tlenu podczas przerwy, a nie podczas wysiłku. To tak jakby mierzyć spożycie tlenu po 400m max okrążeniu, albo po ciężkiej serii martwych ciągów, a nie w trakcie.

pushupsTabela 1. Zużycie energii podczas ćwiczeń z obciążeniem własnego ciała na podstawie spożycia tlenu podczas ćwiczeń (metoda tradycyjna) i podczas przerw (Vezina 2014.) Za: http://suppversity.blogspot.com/2014/01/do-we-systematically-underestimate.html

Badanie było przeprowadzone na 9 młodych mężczyznach ze średnim BF=12% i jak powyżej widać wykazało, że różnice w energii przeznaczonej na wykonanie ćwiczeń różnią się aż do 62% w zależności od metody. Teraz, zakładając, że to „nowa” metoda jest rzeczywiście poprawna,  można by się zastanowić nad przewartościowaniem niektórych założeń sportowo-dietetycznych przyjętych za coś oczywistego.

by 3xJanusz

 ———————-

  1. Vezina, Jesse W., et al. “An Examination of the Differences Between Two Methods of Estimating Energy Expenditure in Resistance Training Activities.” Journal of strength and conditioning research/National Strength & Conditioning Association (2014).
  2. http://suppversity.blogspot.com
Advertisements

2 thoughts on “POMP(k)A! czyli zużycie energii podczas ćwiczen z obciążeniem własnego ciała.

  1. Janusz, lubię Cię za te interesujące “perełki” na wysokim poziomie merytorycznym. Utwierdzają mnie w moim przekonaniu, żeby dobry program treningowy to nie tylko spocony dres, ale także sporo główkowania

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s