Jak przeżyć z przeziębieniem cz.2.

 No więc już jesteśmy przeziębieni i co dalej?  Jeśli jesteśmy pewni, że nie jest to nic poważniejszego, tylko „zwyczajne” przeziębienie, to może nawet nie będziemy zmuszeni do przerywania treningów. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby słuchać tego co nam nasz styrany organizm podpowiada. Jeśli więc nie mamy ochoty wtedy ćwiczyć- nie robimy tego.  Abstrahując od tego, musimy zintensyfikować nasze działania obronne i nie mówię tutaj o łykaniu leków przeciwzapalnych (typu ibuprofen).  Jako pierwszy punkt odniesienia możemy obrać zasadę “powyżej/poniżej szyi”. Jeśli nasze objawy ograniczają się tylko do “powyżej szyi” (czyli: katar, bolące gardło, boląca głowa) to generalnie możemy trenować.

Not-feeling-well

Photo by http://alpherco.com/

        1.    „Dajcie mi gorączkę, a wyleczę każdego”.

Hipokrates miał łeb i wiedział co mówi.  Stan podgorączkowy, czyli taki w którym temperatura ciała nie przekracza 38C (tak, tak, wiem że dla wielu, dla mnie „jeszcze” też to już jest „mega wysoka temperatura”: ) ).[1] Ale niestety- get over it! Prawda jest taka, że podwyższona temperatura oznacza poprawne działanie naszego układu immunologicznego. Dzięki temu nasz organizm produkuje białe ciałka krwi czyli „good guys”, którzy walczą z wirusami, czyli „bad guys”. Zbijanie stanów podgorączkowych aka. temperatury, nie tylko może obniżać zdolności obronne organizmu, ale też w przypadku leków przeciwzapalnych (np. Wspomniany ibuprofen), może zwiększać ilość występujących niepożądanych objawów. [2]

Pamiętajmy również o tym, że najlepiej nasz organizm się regeneruje wtedy kiedy śpimy, tak że- śpijmy do oporu!

        2.    Pij i jedz- ale to co trzeba!

To że powinno się dużo pić to żadna nowość. Z ilością płynów celujemy w oddawanie moczu co 2-3h.  Warto również  zwrócić uwagę na to co pijemy oraz jemy (jeśli chce się nam coś jeść). Powinniśmy się starać spożywać produkty, które są naturalnymi lekami przeciwzapalnymi oraz są naturalnymi źródłami witaminy C. Tak więc imbir, czosnek, zielona herbata, brokuły/kalafior/brukselka, słodkie ziemniaki, mleko kokosowe i szafran oraz rozgrzewające: kwiat lipy, owoce róży, naturalny sok z malin.  Powinniśmy unikać wszystkich przetworzonych produktów, słodyczy. Według mnie powinniśmy też unikać w tym czasie węglowodanowych i glutenowych posiłków.[3]

 

       3.    Trenowanie podczas przeziębienia.

Generalnie większość głosów jest za „nietrenowaniem” (np. według grafu wyżej) w czasie podwyższonej temperatury.  Jest odnotowanych wiele przypadków w medycynie sportowej, kiedy treningi prowadzone w czasie infekcji kończyły się zapaleniem mięśnia sercowego.  Nie zdołałem znaleźć opisu tych treningów oraz typu choroby, jaki przechodzili ci sportowcy.  Generalnie jeśli podejrzewacie u siebie infekcję wirusową, to nie powinniście trenować. [4] W 2002 przeprowadzono badanie na 50 osobach z wirusowym zapalaniem dróg oddechowych (czyli przeziębieniem). Wszyscy z nich mieli typowe przeziębienie i byli „niegorączkujący”, czyli według badania, mieli temperaturę ciała niższą niż 37.8C. Połowa z nich trenowała 30 minut dziennie ze średnim HR 70% max HR przez 5 dni. Druga grupa nie trenowała w tym czasie. Na koniec badania nie stwierdzono prawie żadnych różnic w tym jak przebiegało leczenie z przeziębienia między jedną grupą a drugą. [5] Z własnego doświadczenia : Jeśli jestem przeziębiony i nie czuje się mega źle, to robię bardzo lekkie wyjeżdżenia (poniżej 1h) na trenażerze na niskim tętnie. Dodatkowo się przy tym wypacam i jeszcze naturalnie po treningu temperatura ciała jest nieco wyższa. Ale to tylko po konsultacji z lekarzem:)

O tym jak wrócić do treningów i jak zmienić plan treningowy w zależności od przerwy jaką mieliśmy- wkrótce:)

by 3xJanusz


[4] P. Gunnar Brolinson, DO, FAOASM, FAAFPa,*,Dan Elliott, Exercise and the Immune System, Sports Med 26 (2007) 311–319 CLINICS IN SPORTS MEDICINE

[5] Weidner, T. &Schurr, T. (2003, August). Effect of exercise on upper respiratory tract infection in sedentary subjects. British Journal of Sports Medicine,37, 304-306. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1724675/pdf/v037p00304.pdf

Advertisements

5 thoughts on “Jak przeżyć z przeziębieniem cz.2.

  1. No to mnie załatwiłeś…. Miałem taką fajną wymówkę, żeby odpuścić sobie trening, ale moje objawy są “above the neck” więc bedę musiał trochę powalczyć. Ze swojej strony dodam, że godzina pływania w basenie znakomicie wysusza nos i przez pół dnia miałem przynajmniej z tym spokój.

    Rychłego powrotu do zdrowia życzę Tobie i nam wszystkim potrzebującym.

  2. Dzięki!i nawzajem. no, niestety, nie ma tak łatwo:) Ja basenu za to nie tykam podczas przeziębień. W warszawie jest tylko jeden basen (warszawianka) po którym nie dmucham przez resztę dnia nosa- widocznie używają jakiś innych środków dezynfekujących. Albo nie używają:)

  3. Hej Janusz! Artykul w sam czas. Moj przeziebiony maz zarazil mnie wirusem i wlasnie mam 2gi dzien z bolacym gardlem. Cwiczylam wczoraj w domu, myslac: powyzej szyii – dam rade. I dalam ale odnioslam wrazenie, ze zoladkowi nie spodobaly sie moje pajacyki i brzuszki. Nie wiem czy to ma zwiazek z poczatkowym stadium przeziebienia. Obiecalam sobie, ze zrobie przerwe w cwiczeniach jesli pojawi sie stand podgoraczkowy albo kaszel. Taki moj system obronny, widzisz, slaby jak nic. Jak boli mnie gardlo to wiem ze za 2-3 dni przejde cala reszte – bole miesni, kaszel, goraczka, wypacanie sie na aspirynce C.

  4. hejo:) No czasami tak jest, że niezależnie od tego co się robi, to się czuje, że i tak nas dopadnie jakieś grubsze przeziębienie. ja też tak miałem ostatnio. Technicznie rzecz biorąc nie powinno się ćwiczyć na aspirynie ale wiesz jak jest…:):) zdrowia!

  5. Pingback: Powrót do treningów po przerwie. | triathlonbyjanusz

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s